Muziek maken doe je samen!

Van de voorzitter 4 april ’21

We beginnen er goed in te worden! Muzikaal zijn in deze corona tijd. Het heeft even geduurd maar toch, langzaam begint de vorm steeds gewoner te worden. In veel voorgaande edities van de Sportblazer heb ik al verteld wat er allemaal niet kan. Dat zal ik dus niet nog een keer vertellen. Wel krijgen onze digitale activiteiten een vorm die voor velen misschien al als “gewoon” wordt ervaren. Vrijdagavond is nu een avond waarop je de laptop pakt, met een bak chips, een stuk droge worst en een groot glas cola op de bank gaat zitten en dan een digitale muziekles van muziekvereniging Excelsior bijwoont. Nog steeds niet iedere week, want het moet wel leuk blijven en een andere invulling moeten we toch eerst aan wennen. Veel leden sluiten aan bij de digitale bijeenkomsten en dat is wel zo prettig. Een vereniging zijn we immers nog steeds samen. In de laatste bijeenkomst heeft onze dirigent Pieter Bosma ons meegenomen in de geschiedenis van het fanfareorkest en de bijbehorende muziek. Hoe is het toch zo gekomen dat we spelen in een orkest zoals we dit al bijna 100 jaar doen? Dit is natuurlijk niet helemaal waar want ook onze vereniging is in de loop van de tijd nog weleens wat veranderd. Toch is het een feit dat ook wij met de tijd meegaan en toch een fanfare blijven. In een interactieve lezing heeft Pieter verteld waar het ooit is begonnen. En waarom zie je fanfareorkesten hoofdzakelijk alleen in de lage landen? In Nederland en België zijn ze wel, maar misschien op een paar handen te tellen. Is het fanfareorkest met bugels in plaats van klarinetten dan typisch Nederlands? We hebben hier alles over gehoord en de vragen die nog over waren konden natuurlijk meteen gesteld worden. 

Een ander onderwerp is de muziek zelf. Hoe moeten we de muziek lezen zoals deze in de partituur staat? Wat is de waarde van die paar noten die in mijn partij staan? Waar speelt mijn buurman dezelfde melodie maar is deze toch net anders? Een interessante uitleg hebben we gekregen over één van de concertwerken die wij op het programma hebben staan (hadden staan misschien wel). Iedereen kent zijn partij en nu hebben we deze samen met Pieter naast de noten van onze medemuzikanten gelegd. Wat is het verschil tussen de melodie stem en de begeleidende stemmen? De conclusie is al vrij snel dat alle noten even belangrijk zijn. Ook de functie van de samenklanken blijkt van veel groter belang dan velen van ons dachten. De bugels en trompetten spelen dezelfde melodie. Wat zou de componist daar bedoeld hebben? Zou er een mooie zachte lyrische bugel melodie met ondersteuning van een sprankeltje trompet te horen moeten zijn? Of is de bedoeling een heldere en stevige trompetlijn waarvan iedereen denkt: “Ja ik wil trompet spelen!” die door de bugels ondersteund wordt om nog voller en grootser te klinken. Na deze lezing blijkt onze muziek toch een stuk complexer te zijn dan eerst gedacht. De taak van dirigent zijn vraagt dus nog wel wat en je hoort de mensen denken: blij dat jullie er zijn Pieter, Wilfred en Janny!

Zoals ik al begon worden deze avonden gewoner. Onze leden vinden het leuker en interessanter dan ze zelf eerst dachten. Ook muziek in theoretische vorm kan dus interessant zijn. Denkt u nu: “Bart je hebt bijna alleen maar vragen gesteld in dit verhaal. Ik wil de antwoorden ook wel!” Dit is natuurlijk bewust. Ondanks dat we een gezonde vereniging zijn is het altijd mogelijk om lid te worden. Zelfs in deze corona tijd. Muziek blijft mooi, leuk en interessant. Of je het nu maakt, erover leest of ernaar luistert.

Bart Kruimink
Voorzitter

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *